05/24/2018 - پنجشنبه 3 خرداد 1397
جستجو

رئیس اداره تشکیلات و بهبود روشها

 

معرفی اداره تشکیلات

اداره تشکیلات و بهبود روشها با هدف تحقق سازمانی کارآمد و پویا، با تهیه و تدوین ساختاری روان و کارا، در راستای تدابیر ابلاغی شهردار محترم تهران در سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد.
اگر مديريت را برخوردار بودن از توان، دانش، بينش و روش بدانيم مي‌توان مديريت تشكيلات و بهبود روشها را تشخيص ناكار آمدي شرايط حال و بازنگری در شرايط آينده تعريف كرد. از آنجايي كه سازمان‌ها، به عنوان سیستم‌های باز، به طور دائم در تعامل با محیط قرار دارند. از سوی دیگر، محیط متغیر و در حال تحول است به طوری که نیاز به بازنگری در تمامی ابعاد سازمانی از قبیل ساختار، اهداف، وظایف، مجموعه قوانین و مقررات، سیستم‌ها و روش های انجام کار، امری اجتناب‌ناپذیر است. ضرورت و اهمیت این بازنگری در حدی است که می‌بایست آن را دایمی تلقی نمود و با شناخت و تجزیه و تحلیل مقتضیات، پارامترهای درونی خود را با آن تطبیق داد و از فرصت‌های پیش رو به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. اين مهم در مديريت تشكيلات و بهبود روشها با مطالعه، بررسي و طراحی روش‌های صحيح انجام كار، مهندسي مجدد يا عارضه‌يابي سازمان، تجزيه و تحليل آمار و اطلاعات، دريافت پيشنهادهاي سازنده و مفيد و بكار بستن آن، ارائه آموزش‌هاي جامع و مدون و به روز به كاركنان همزمان با توجه به كرامت و جايگاه محوری سرمايه‌هاي انسانی در معنا پيدا مي‌كند.

بهبود روشها

یهبود روشها عبارت است از رویکرد سیستماتیک جهت بهبود عملکرد سیستم از طریق بهینه‌سازی و کاهش زمان چرخه کار، شناسایی و حذف علل کیفیت پایین. همچنین استفاده حداکثری از منابع و امکانات موجود، کاهش هزینه‌ها، تسهیل و تسریع انجام وظایف، رضایت‌مندی ارباب رجوع و رفاه بیشتر کارکنان مستلزم اصلاح و بهبود فرآیندهای کاری و نیازمند شناسایی و تحلیل فرآیندهای موجود است. از مهمترین اهداف بهبود روشها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تقسیم کار میان کارمندان و کارکنان سازمان بر مبنای صحیح و منطقی

- استقرار مناسب سیستم‌ها، روشها و شیوه‌ها در سازمان

- تهیه اطلاعات دقیق، صحیح و به موقع برای مدیران به منظور اتخاذ تصمیم

- استاندارد و یکنواخت‌سازی کلیه عملیات سازمان

- حذف کارها و فعالیت‌های غیرلازم، ناهماهنگ و متناقض و جلوگیری از دوباره کاری

- اعمال نظارت و سرپرستی مدیریت

تحقیق و توسعه

اصطلاح تحقیق و توسعه (Research and development) به کار خلاقانه‌ای گفته می‌شود که به طور سیستماتیک انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به کار ببرد. تحقیق و توسعه عبارت است از هرگونه فعالیت منسجم و خلاق در جهت افزایش سطح دانش و معرفت علم، اعم از دانش مربوط به انسان، فرهنگ جامعه و استفاده از این دانش برای کاربردهای جدید و به عبارت دیگر؛ شناسایی نیاز یا استعداد، پیدایش اندیشه‌ها، آفرینش، طراحی، تولید، معرفی و انتشار کالا، خدمات و یا نظام تکنولوژیک تازه را شامل می‌شود.

تشکیلات و ساختار سازمانی

 تشکیلات؛ بخش‌هایی که یک مجموعه‌ برای انجام فعالیت‌های خاص تشکیل می‌دهند. ساختار سازمانی چهارچوب روابط حاکم بر مشاغل، سیستم‌ها و فرآیندهای عملیاتی، افراد و گروه‌هایی است که برای نیل به اهداف تلاش می‌کنند. به عبارت‌دیگر، ساختار سازمانی به الگوهای روابط درونی سازمان، اختیار و ارتباطات دلالت دارد و تعیین مسئولیت و تفویض اختیار تصمیم‌گیری را روشن می‌سازد.

تعالی سازمانی

 تعالی سازمانی عبارت است از رشد و ارتقاء سطح سازمان در تمامی ابعاد، کسب رضایتمندی ارباب رجوع ، کارکنان و سایر ذینفعان، ایجاد تعادل بین خواسته‌ها و انتظارات کلیه ذینفعان و تضمین موفقیت سازمان در بلند مدت. تعالی سازمانی یا سرآمدی(Excellence) یک چارچوب، مدل و الگوی خود ارزیابی و سنجش است که موجب حرکت و هدایت فعالیت‌های سازمان‌ها در جهت بهبود مستمر می‌گردد.  این مدل به عنوان یکی از رویکردها و ابزارهای مدیریتی، سازمان‌ها را ارزیابی کرده و با اندازه‌گیری عملکرد آنها  و ارائه تصویر واقعی  از فعالیت‌های سازمانی، تفاوت‌های موجود را با وضعیت مطلوب شناسایی می‌کند و باعث اقدام سازمان‌ها در جهت کاهش و از بین بردن این تفاوت‌ها می‌شود تا به سطوح  عالی سازمانی دست یابند.


پیوندها

دستور العمل‌ها و بخشنامه‌ها

نشانی

چهارراه یافت آباد - بلوار معلم - بعد از میدان معلم - خیابان شهیدان آقایی (حیدری) - انتهای خیابان یاسر - ساختمان شماره 2 شهرداری منطقه 18
تلفن: 66309053